 |
Tágabb értelemben a karate egy több ezer éves mozgás- és szellemi kultúrának a továbbfejlesztett egységes része. Az 1500 évvel ezelőtt élt buddhista tanító, Bodhidharma CHAN, japánul ZEN buddhizmus megteremtője 18 gyakorlatát (Lo Han 18 keze) tekintik a harcművészetek ősének. Bodhidharma gyakorlatait nem küzdelmi technikák tanítására szánta, hanem a hosszú és fárasztó koncentrációs gyakorlatokban fizikailag legyengült, kimerült szerzetestársai számára fejlesztette ki. A különös gonddal kidolgozott, összeválogatott mozdulatok rendszeres gyakorlásával a szerzetesek nemcsak az állóképességük, de szellemi teljesítőképességüknek is sokszorosát érték el. Az idő múlásával egy olyan mozgáskultúrává fejlődött az említett 18 gyakorlat, hogy mind a mai napig emberek tömegei választják a harcművészeteket, érvényesülésük szellemi, erkölcsi, és nemcsak fizikai alapjául.
Szűkebb értelemben a karate (üres kéz) a fegyvertelen harc egyik formája. De a karatét gyakorló számára szellemének tökéletesítését és testének megfegyelmezését is jelenti. Így valósítható meg a test és a szellem egysége, amely a harcos számára elengedhetetlen. A testi, fizikai erőnlét fenntartásán és a gyorsaság, a szívósság és összeszedettség javításán kívül a karate fokozza az éberséget, és az öntudatot. Fejleszti az önbizalmat, de nem önteltségre vagy vakmerőségre tanít, hanem arra, hogy képesek legyünk megteremteni és fenntartani az összhangot a bennünket körülvevő világgal. Ez az önbizalom alapozza meg minden karateka (karate tanuló) nyugalmát és mindenkori belső békéjét.
A karate hosszú története során számos stílusra, ágazatra bomlott, amelyek mindegyikének megvannak a maga előnyei.
A klubunkban is oktatott Shito-ryu karate talán a legnépszerűbb stílus Japán nyugati részén. Yasutsune Itosu tanítványa, Kenwa Mabuni alapította. Mabuni később Kanryo Higashionnatól is tanult és karate stílusát tanítói nevének kombinációjaként Shitonak nevezte el. A Shito-ryu karate sok katával(formagyakorlattal) jellemezhető. Japánban a legtöbb karatéka több mint húszat megtanul, mielőtt eléri a - Japánban shodanként ismert - fekete övet. A katák mellett versenyeredmények is szükségesek.
A shito-ryu karate további részletes ismertetése helyett álljon itt e szakág öt alapelve:
1. | SHOSHIN WASURERU NAKARE Always try your best. Mindig próbáld meg a legjobbat kihozni magadból. | (ISHI) (Determination) (Elszántság) |
2. | REIGI OKOTARU NAKARE Always be courteus and maintain proper etiquette. Mindig légy udvarias és a helyénvaló etikettet betartó. | (DOTOKU) (Moral virtue) (Erkölcsi erény) |
3. | DORYKU OKOTARU NAKARE Constantly strive to improve and grow. Kitartóan törekedj, hogy javulj és fejlődj. | (HATEN) (Development) (Fejlődés) |
4. | JOSHIN KAKERU NAKARE Be practical and use common sense. Légy gyakorlatias és használd a józan eszed. | (JOSHIKI) (Common sense) (Józan ész) |
5. | WA MIDASU NAKARE Keep harmony and peace in your daily living. Tarts harmóniát és nyugalmat a mindennapi életedben. | (HEIWA) (Peace) (Béke) |
Mint ahogy a legtöbb sportágban, a karatéban is finoman összehangolt mozgásokra és nagyon fejlett térérzékelésre van szükség, vagyis minden pillanatban pontosan kell tudnunk, hogy milyen helyzetet foglalunk el a térben. Mindkét funkciót elsősorban a jobb agyfélteke szabályozza, elsajátításuk pedig főként utánzás és ismétlés révén történik. Egyetlen szóban meg lehet fogalmazni, hogy mi kell a karate képességeink kiteljesítéséhez: GYAKORLÁS. Az ellenfél villámgyors becsapása, egy pontos ütés, egyaránt annak az eredménye, hogy az agy előhívja - a helyes mozdulatok állandó ismétlése révén - a hosszútávú memóriába bevésődött mintákat, és kiadja a parancsot a lemásolásolásukra.
A kezdők - a karate első fogásait tanulva - gyakran érzik úgy, hogy csak a feladat gépies részére tudnak odafigyelni. Ez szükségszerű, mivel a tanulásnak ebben a szakaszában a bal agyfélteke aktivizálódik. A mozdulatok azután az ismétlés, a javítás és újraismétlés révén kitörölhetetlenül bevésődnek a hosszútávú memóriába, míg végül már nem kell tudatos erőfeszítés a végrahajtásukhoz. Ha egy képességet olyan jól elsajátítottunk, hogy szinte ösztönössé vált, azt már soha többé nem felejthetjük el.
A
karate tanulás célja az ember önmagával való tökéletes egységének elérése. A gyakorlása során szükséges elmélyülés - meditatív jellegének köszönhetően - ideális feltételeket teremt az önmegfigyelésre; ilyenkor a pillanatot tudatosan élhetjük át, és szellemünket pihentethetjük.
A karate a távol-keleti harcművészetekhez (aikidó, dzsúdó, iaidó, kendó, stb.) tartozik, amelyet erősen befolyásol a Zen buddhizmus filozófiája. A zen gondolatvilágával való kapcsolatból merítették erkölcsi alaptartásukat a szamurájok. Ennek eredményeként a halálos küzdőtechnikák a személyes fejlődés és tudati képzés módszerévé alakultak át. Ezt a tudatos fejlődési, gyakorlási módszert nevezzük búdó nak, a harcos útjának.
Az a harcos képes legyőzni másokat, aki legyőzte saját énjét . Csak amikor szelleme teljesen tiszta, akkor tudja a helyzetet úgy felfogni, amilyen az valójában , és ennek megfelelően cselekedni. Ameddig a harcos tudatát fogva tartják az előítéletek, addig az a mód, ahogyan ellenségét szemléli és elképzelései arról, egy adott helyzetben melyik cselekvés helyes és helytelen, csak egy saját maga által teremtett illúzió eredményei.
Ami a Zenben helyben ülő meditáció útján játszódik le, azt a karatéban kemény testi gyakorlatokkal érik el, amelyek a karatekát testileg és szellemileg saját határaira juttatják el. Miközben a hagyományos mozgásformákat számtalanszor megismétli, az önelemzésnek olyan folyamata is elindul, amelynek során felszínre kerülnek tudatában mindazok a tényezők, amelyekkel tisztán láthatja a valóságot. Csak aki saját cselekedeteire reflektál, az szabadulhat meg önmagáról alkotott elképzeléseinek bezártságából. Ennek során az első és legfontosabb lépést az jelenti, hogy elfogadja az énállapotot, mentesen mindenfajta szégyen- vagy kívánság-elképzelésektől.
A kihon a hagyományos alaptechnikák gyűjteménye. Ezek kötött, a karate többszáz éves története során kicsiszolt mozdulatok. A technikák elsajátítása során a karatéka megtanulja uralni és koordinálni a mozgását. Ennek célja nem csupán az adott mozdulatok begyakorlása, de ezen keresztül érheti el, hogy tökéletesen uralni tudja a mozgását.
Mint ahogy a legtöbb sportágban, a karatéban is finoman összehangolt mozgásokra és nagyon fejlett térérzékelésre van szükség, vagyis minden pillanatban pontosan kell tudnunk, hogy milyen helyzetet foglalunk el a térben. Mindkét funkciót elsősorban a jobb agyfélteke szabályozza, elsajátításuk pedig főként utánzás és ismétlés révén történik. Egyetlen szóban meg lehet fogalmazni, hogy mi kell a karate képességeink kiteljesítéséhez: gyakorlás .
A kezdők - a karate első fogásait tanulva - gyakran érzik úgy, hogy csak a feladat gépies részére tudnak odafigyelni. Ez szükségszerű, mivel a tanulásnak ebben a szakaszában a bal agyfélteke aktivizálódik. A mozdulatok azután az ismétlés, a javítás és újraismétlés révén kitörölhetetlenül bevésődnek a hosszútávú memóriába, míg végül már nem kell tudatos erőfeszítés a végrahajtásukhoz. Ha egy képességet olyan jól elsajátítottunk, hogy szinte ösztönössé vált, azt már soha többé nem felejthetjük el.
A szabadküzdelmi gyakorlatok figyelmessé tesznek az itt és most ra. A karatéban a szabadküzdő technikák gyakorlásánál az ismétlések nem a folyamat automatizálására szolgálnak, hanem az észlelés folyamatos finomítására és differenciálására. Az ellenfél villámgyors becsapása, egy pontos ütés, egyaránt annak az eredménye, hogy az agy előhívja - a helyes mozdulatok állandó ismétlése révén - a hosszútávú memóriába bevésődött mintákat, és kiadja a parancsot a lemásolásolásukra. Nem a technika külső formája a fontos (mint a hagyományos formagyakorlatoknál), hanem annak a mindenkori helyzetnek megfelelő kreatív alkalmazása. A karateka az így fejlesztett képességeivel az élet minden területén könnyebben küzdi le az akadályokat.
Mit ad a karate?
A KARATE MINT SPORT ÉS MINT TÁRSADALMILAG FONTOS ÉRTÉKEK HORDOZÓJA
(A kultúra szervezés része a testkultúra.)
- Örömforrás;
- 1500 éves múlttal rendelkező mozgásfejlesztő módszer az egészségmegőrzés és egészségfejlesztés céljára;
- Társadalmilag fontos értékek hordozója:
- Tisztelet
- Akaraterő
- Versenyszellem
- Másokra való odafigyelés
- Fair play - becsületes játék, tisztesség
- Felelősség magunk és mások iránt
- Közösségi szellem
Kulturális tulajdonsága :
- A kultúra szervezés része a testkultúra .
Szociális tulajdonsága :
- Társadalmi esélyegyenlőség;
- Egészségmegőrzés (prevenció) és fejlesztés.
Személyiség-lélektani hatások :
- Énerő: érzelmi stabilitás, realizmus, állhatatosság, érettség;
- Kiegyensúlyozottság;
- Pozitív superego-karakter: lelkiismeretesség, felelősségtudat, pontosság;
- Merészség, barátságosság, derekasság, impulzivitás;
- Független gondolkodás, dús fantázia;
- Autia: jóhiszeműség, a dolgoknak oly módon való átélése, ahogyan az a saját kívánságának megfelel;
- Akarati kontrol.
Mozgás fejlesztés legfontosabb hatásai :
- Mozgásfejlettség: nagy- és finommozgás;
- Testsémafejlettség: teskép, én-kép;
- Téri tájékozódás, a térbeli mozgás fejlettsége: térbeli viszonyok, térirányok;
- Értelmi fejlettség: figyelem, csoportosítás, időbeli relációk;
- Szociális fejlettség: kapcsolatteremtés, beilleszkedés, feladatmegértés, érzelmi élet stb.
RONIN Karate Klub
Cím: 4032 Debrecen, Lehel u. 10. XIII/104
Telefon (klub elnök): 06-20-461-3515
Telefon (vezetőedző): 06-30-9872114
Adószám: 18544079-1-09
Számlaszám: 12052705-01004861-00100009
(C) Szabó László Sándor, Ronin Karate Klub, 1990
|
|
 |